Click dapat Duit :D


Apa MAKSUD CINTA tu ?



aku SHAM TAUFIQ  ada membuat sedikit kajian tentang CINTA . aku dah lama berminat nk kupas tajuk nhe. cume xde masa je.. skung dah ade masa aku nk mengupas tajuk nhe satu persatu.. korang mesti bertanya kan kenapa aku nak sangat kupas tajuk nhe.. sbab aku terpikir kenapa la ade orang yg sanggup bunuh diri sebabkan cinta ? why ? itu sepatutnye tidak berlaku...

jom terjah bersama saya apa itu CINTA ...

CINTA... CINTA ! CINTA ! CINTA !


korang cube tengok tajuk lagu :


  • CINTA muka buku 
  • CINTA antara benua
  • CINTA 3 segi
  • CINTA
  • CINTA dalam hati
  • cahaya CINTA
  • CINTA yg sempurna
  • CINTA teragung
  • ada CINTA
  • CINTA antara kita 
banyak lagi la... korang perasan x.. kebanyakan lagu ade perkataan CINTA .. 



now , kite tengok pasangan kaple ckp :

  •  " i CINTAkan u"
  •  "CINTA i hanya pada u"
  •  "u CINTA pertama i"
  •  "u CINTA mati i"
banyak lagi la yg korang selalu ckp kan.. ha ini je yg dpt terpikir lam otak aku masa buat note nhe.. tengok ! CINTA lagi..



oke..kite tengok plak bile pasangan kaple putus :

  •  "i menyesal berCINTA dengan u"
  •  "aku sedih sbb baru putus CINTA" 
  •  "aku sedih sbb terjatuh CINTA dengan u"

semuanye CINTA . hampir semua perkataan yg keluar dari mulut,lagu, dri org kple adalah CINTA ..


kenapa orang bunuh dri sebab cinta :

  • terlalu berharap dengan CINTA seseorang
  • terlalu percaya dengan CINTA seseorang
itu adalah dari pandangan saya sebagai orang biasa ...


bukan ke kita tahu bahawa bunuh diri itu adalah berdosa... Allah telah berfirman dan Rasulullah telah pun bersabda ..


1. Karena itu, berfirmanlah Allah:
    "Dan jangan kamu membunuh diri-diri kamu, karena sesungguhnya Allah maha belas-kasih kepadamu." (an-Nisa': 29)


2. Rasulullah s.a.w. bersabda :
    "Sebelum kamu, pernah ada seorang laki-laki luka, kemudian marah sambil mengambil sebilah pisau dan di potongnya          tangannya, darahnya terus mengalir sehingga dia mati. Maka berkatalah Allah: hambaku ini mau mendahulukan  
     dirinya dari (takdir) Ku. Oleh karena itu Kuharamkan syurga atasnya." (Riwayat Bukhari, dan Muslim) 


3.Rasulullah s.a.w. bersabda sebagai berikut:
   "Barangsiapa menjatuhkan diri dari atas gunung kemudian bunuh diri, maka dia berada di neraka, dia akan      
    menjatuhkan diri  ke dalam neraka untuk selama-lamanya. Dan barangsiapa minum racun kemudian bunuh diri, maka    
    racunnya itu berada di tangannya kemudian minum di neraka jahanam untuk selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh    diri dengan alat tajam, maka alat tajamnya itu di tangannya akan menusuk dia di neraka jahanam untuk selama-    
   lamanya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)    



tidak kah kamu semua takut dengan yang berikut ? begitulah telah ramai orang yang membunuh diri mereka sendri sebelum ALLAH mengambil nyawa nya .. NERAKA  adalah tempat nya ..  

jangan lah kita mengambil nyawa kita sendri sebelum takdir.. kerana itu adalah haram mengikut islam...

ini adalah kajian saya .. tidak ada sangkut paut dengan sesiapa... bukan kita melarang bercinta but berpada2 lah.. jangan sampai membunuh diri sendiri...

kerana ramai orang bunuh diri sebab CINTA sedangkan kita masih buleh perbaiki masalah kita sebelum mengambil jalan yang singkat..


p/s : beringat sebelum kena... aku xambil semua nhe dari mana2 laman web .. aku buat sendri ... semua ayat diatas semua datang dari kepala aku sendri..kecuali firman dan sabda ... oke.. 

creat by : Aisyah RAihana Zulkifli

# kalau suka tekan perkataan LIKE  , kalau tak suka baca je . aku tak kisah , #


CREDIT BY CAPITAL T , 
U, nie je yang i mampu buat :D hehe
bye :D love u, capital T

2 ulasan:

Study Hard :D